Realizacja projektów stworzonych przez architektów jest zależna od wkładu inwestorskiego – nawet najlepszy projekt aby powstać potrzebuje środków. Inwestorzy nie posiadają, lub rzadko kiedy posiadają wykształcenie architekta. Oznacza to, że rysunki i wyliczenia nie są wstanie ich przekonać do przekazania środków na budowę danego obiektu ponieważ nie potrafią oni na papierze dostrzec tego jak finalnie będzie się prezentować budowla. Właśnie to jest głównym powodem dla którego powstają wizualizacje architektoniczne. Ta nowoczesna metoda prezentacji pomysłów jest dziś powszechnie stosowana przez architektów i firmy deweloperskie. Przedstawienie koncepcji architektonicznej w postaci wizualizacji jest najbardziej przystępną metodą zaznajomienia potencjalnego inwestora z pomysłem w taki sposób aby mógł on zrozumieć zamysł autora. Jedną z najczęściej wykorzystywanych i najatrakcyjniejszych dla oglądających jest wizualizacja w formacie 3D – pozwala ona na ukazanie tego jaki będzie finalny efekt realizacji projektu danego architekta. Obecnie takie formy mają prawie fotorealistyczną jakość i mogą dać realny ogląd na to jak będzie się prezentować wybudowany obiekt.
Spis treści
Wizualizacje 3D – czym właściwie są?
Wizualizacje architektoniczną wykonuje się poprzez użycie trójwymiarowej grafiki – przydaje się ona również do budowy fizycznego modelu danego budynku. Proces tworzenie tradycyjnej wizualizacji składa się z kilku etapów:
- modelowanie
- tworzenie odpowiednich materiałów
- nakładanie materiałów
- ustawianie odpowiedniego światła
- rendering
Tworzenie trójwymiarowej wizualizacji architektonicznej można opisać jako cyfrowe fotografowanie danej budowli. Dzięki tej technice można pokazać jak wygląda elewacja budynku i jaka jest jego kubatura. Ciekawe są wizualizacje w formie trójwymiarowej animacji, szczególnie przy ukazywaniu wnętrz. Wizualizacje 3D mogą być wirtualną inscenizacją spaceru wokół zaprojektowanego obiektu bądź po jego pomieszczeniach – jest to szczególnie przydatne podczas kontaktu z klientem.
Wizualizacje jako środek reklamy
Fotorealistyczne trójwymiarowe wizualizacje i animacje stają się powoli nieodzowny elementem każdej znaczącej inwestycji. Jakość tworzonych zdjęć jest obecnie bardzo zbliżona do zupełnego realizmu i stanowi przez to doskonały środek reklamowy. Wcześniej osobom myślącym o zakupie nieruchomości trudniej było inwestować środki w budynki, które póki co znajdują się jedynie na papierze. Dziś dzięki profesjonalnie wykonanym wizualizacjom potencjalni klienci mogą dokładnie obejrzeć obiekt architektoniczny na długo zanim zostanie wmurowany pierwszy kamień. Możliwość odbycia wirtualnego spaceru po wnętrzach budynku porusza wyobraźnie zainteresowanych zakupem i często okazuje się być przekonująca. ,,Suche” dane na papierze nie pozwalają wyobrazić sobie przyszłego funkcjonowania w zaprojektowanym domu ale wizualizacja, szczególnie dobrze wykonana i realistyczna, jest w stanie podołać temu zadaniu.
Czy warto zamówić wizualizację 3D?
Trudno dziś wyobrazić sobie efektownie przeprowadzoną kampanie reklamową inwestycji budowlanej bez wykorzystania trójwymiarowych wizualizacji. Żyjemy w nowej erze obrazkowej, a ludzie w natłoku informacji co raz rzadziej mają czas by zagłębiać się w dłuższe teksty. Stąd w nagłówkach gazet pojawiają się tzw. ,,clickbaity”, a nad nimi przyciągające uwagę zdjęcia. Projekty architektoniczne również wymagają skutecznej reklamy – jeśli komuś wyświetli się trójwymiarowy obraz jakiegoś budynku nałożony na miejsce, które zdaje mu się znajome to na pewno sprawdzi o co chodzi. Po samej informacji mówiącej, że powstaje jakaś inwestycja lub istnieją plany może się nie zainteresować.
To samo tyczy się samych inwestorów, których łatwiej zainteresować obrazem. Z drugiej strony wizualizacje są przydatne dla osób, które odpowiadają za weryfikację projektów – poprawnie wykonana wizualizacja może całkowicie zmienić ogląd na temat danego pomysłu. Także naprawdę warto zamówić wizualizację 3D.