Trudno znaleźć dziś osobę, która nie narzekałaby na deficyt czasu. Przerost obowiązków utrudnia wygospodarowanie wolnych chwil na czytanie nie tylko książek, ale także gazet i treści publikowanych w internecie. Zyskujące popularność audiobooki doskonale wpisują się w ten trend, podobnie jak podcasty. Chociaż nie każdy może pochwalić się dobrą podzielnością uwagi, słuchanie interesujących treści można stosunkowo łatwo pogodzić choćby z domowymi obowiązkami. Dlaczego przyszłość, a w zasadzie już teraźniejszość należy do audiobooków?
Spis treści
Sposób na oszczędność czasu
Co prawda trudno połączyć bardziej wymagające czynności, takie jak praca analityczna ze słuchaniem audiobooków z pełnym zaangażowaniem. Na szczęście książki w wersji dźwiękowej dobrze spisują się w wielu innych okolicznościach. Dobrymi przykładami są dojazdy do pracy, trening na siłowni lub bieganie. Czytelnictwo, chociaż w zupełnie nowej odsłonie, przeżywa za sprawą audiobooków swój renesans!
Natychmiastowy dostęp
Niektóre książki odnoszą tak niespodziewany sukces rynkowy, że cały nakład rozchodzi się natychmiast i nie wszyscy zainteresowani mogą dotrzeć do treści, zanim nie nastąpi dodruk. Inne pozycje to prawdziwe białe kruki – wydane kilka lat temu aktualnie okazują się bardzo trudno osiągalne, a ich zdobycie wymaga żmudnego przeszukiwania sieci oraz antykwariatów. Co innego w przypadku audiobooków – nie istnieje problem ograniczonego nakładu, a użytkownik tuż po zakupie zyskuje natychmiastowy dostęp do książki, która go zainteresowała.
Audiobooki niezależne od oświetlenia
Wieczorna lektura teoretycznie ma działanie odprężające i ułatwia zasypianie. Z drugiej strony wymaga jednak użycia dostatecznie intensywnego światła, aby wzrok nie męczył się w trakcie czytania. W kolei jasne światło, przy którym większości osób czyta się najlepiej ma działanie pobudzające. Jest to prawdziwe błędne koło. Czas na kolejny rozdział czy najwyższa pora zasnąć? Audiobook eliminuje taki dylemat, bo nic nie stoi na przeszkodzie, aby „pochłaniać” książkę po ciemku. Na podobnej zasadzie z audiobooka można korzystać podróżując autokarem, pociągiem lub samolotem przy niedostatku oświetlenia.
Oszczędność przestrzeni
Pokaźna biblioteka stanowi powód do dumy, ale właściciele mniejszych mieszkań prędzej czy później mają kłopot z pomieszczenie w swoim lokum wszystkich zgromadzonych książek. Nie dotyczy to oczywiście audiobooków mających formę cyfrową. Wystarczy jedynie zadbać o kopię zapasową, aby nigdy nie stracić swojej lektury.
Siła głosu lektorów
Każdy, kto miał okazję po przeczytaniu pewnej książki i za jakiś czas wrócić do tej pozycji w formie audiobooka, przekonuje się, że lektura może stać się zupełnie nowym przeżyciem. Wszystko za sprawą głosu lektorów, a także dobranej do nich muzyki. Pozwala to książce nabrać dodatkowego dramatyzmu i wzbudzić potężniejszy strumień emocji.
Audiobooki a storytelling i reklama
Należy przypuszczać, że audiobooki wkrótce staną się też jednym z narzędzi reklamy. Ze względu na przystępną formę ich potencjał jest naprawdę wysoki. Marki coraz częściej wykorzystują do swojej promocji równie popularne podcasty. Wszystko wskazuje na to, że audiobooki do nich dołączą jako kolejne narzędzie content marketingu. W końcu książkowy charakter doskonale wpisuje się w storytelling, czyli bardzo przystępną dla odbiorców strategię reklamy.