Candidate Experience to nowy trend, który zaczyna stosować coraz więcej marek, a pozwala on na usprawnienie działania firmy. Choć bezpośrednio nie jest działaniem reklamowym, to w pośredni sposób może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży poprzez uzyskanie lepszej klasy specjalistów. Aby jednak tak się stało, powinniśmy do perfekcji opanować swój proces rekrutacyjny i być atrakcyjni dla kandydatów. Obecnie rynek pracy jest rynkiem pracownika, a wielu specjalistów nie ma większego problemu ze znalezieniem pracy. Candidate Experience pozwala poznać i zmodyfikować proces rekrutacyjny w taki sposób, aby pracą w naszej firmie byli zainteresowani właśnie najlepsi. Czym zatem jest Candidate Experience? Jak przebiega ten proces w praktyce? Co konkretnie daje i jak wpływa na naszą firmę? Czy i kiedy warto go stosować? Odpowiedzi i przydatne informacje później.
Spis treści
Czym jest Candidate Experience?
Candidate Experience to badanie satysfakcji, które odnosi się do procesu rekrutacyjnego u osób aplikujących na stanowisko w naszej firmie. Poprzez ten proces kandydaci wyrażają opinie i odpowiadają na pytania o procesie, który przeszli. Badanie wykonywane jest po zamknięciu rekrutacji i ma postać ankiety z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi. Forma oraz treść pytań zależą tylko i wyłącznie od danej firmy, choć sugerowane pytania zamieszczone są w dalszej części. Według opinii firm, które przeprowadzały już takie badania, kandydaci chętnie odpowiadają na takie ankiety. Ich liczba waha się między 20% a 40%, choć wypełnień ankiet może być zarówno mniej, jak i więcej. Ankieta musi być przeprowadzana w takich samych warunkach wśród wszystkich ankietowanych tzn. w konkretnym czasie od zakończenia procesu rekrutacyjnego. Za jej wypełnienie nie możemy również obiecywać żadnych profitów czy lepszej sytuacji podczas następnej rekrutacji. Musi to być obiektywnie i niezależnie udzielnie odpowiedzi na temat zamkniętego już procesu. Ankieta wysyłana kandydatom powinna być krótko i zwięźle opisana. Należy wytłumaczyć, że prosimy o jej wypełnienie bezinteresownie, jest krótka, zawiera X pytań, a pytania są anonimowe. Warto również podziękować za jej wypełnienie oraz wzięcie udziału w rekrutacji. Warto w tym celu przygotować konkretny szablon, który będziemy wysyłać do wszystkich osób.
Jak przebiega Candidate Experience?
Przebieg badania jest bardzo prosty i z jego organizacją poradzi sobie każda osoba. Pierwszym krokiem, który powinniśmy poczynić to stworzenie odpowiedniej ankiety. (Co powinna zawierać — poniżej). Po ułożeniu pytań warto skorzystać z formularza i przygotować gotową do wypełnienia ankietę na jednym z portali np. Formularze Google. Możemy umieszczać tam pytania zarówno otwarte, jak i zamknięte. Przeprowadzanie Candidate Experience powinno bezwzględnie odbywać się po zakończeniu procesu rekrutacyjnego, aby chęć zwyciężenia w nim nie sfałszowała wyników. Jeśli proces zostanie zakończony, możemy wysłać ankietę z podziękowaniami za udział lub osobno — kilka dni po informacji o zamknięciu rekrutacji. Wysłanie linku w mailu nie jest trudne, a przygotowany szablon wiadomości z pewnością w tym pomoże. Wiadomość ankietowa powinna być wysłana tylko raz, aby nie być nachalnym. Nie powinniśmy też wielokrotnie zachęcać do jej wypełnienia. Po rozesłaniu ankiet będziemy mogli za jakiś czas — np. za tydzień lub dwa sprawdzić wszystkie otrzymane odpowiedzi. Ich analiza i interpretacja należy do firmy, ale z pewnością dostarczy wielu ciekawych i przydatnych danych.
Co powinna zawierać ankieta?
Jeśli zdecydujemy się na przeprowadzenie Candidate Experience, powinniśmy również ustalić jakie pytania mają znaleźć się w ankiecie wysyłanej kandydatom. Ankieta nie powinna być długa, aby większa ilość osób chciała ją wypełnić. 5 czy 10 pytań jest optymalną liczbą, którą należy wykorzystać efektywnie. Pytania powinny dotyczyć obszarów, w których mamy największe wątpliwości. Jeśli nie wiemy, czy rozmowa kwalifikacyjna jest przeprowadzana odpowiednio, powinniśmy skupić się na tym aspekcie. Gdy nie mamy konkretnych preferencji, pytania powinny być ogólne i to one wskażą najsłabsze elementy procesu. Można do nich zaliczyć długość rekrutacji, kontakt z rekruterem, formę ogłoszenia, dostępność informacji na temat stanowiska i obowiązków czy długość spotkania oraz pytania, jakie padają na nim. Jeśli posiadamy wiele wątpliwości, warto stworzyć dwie ankiety i wysyłać je naprzemiennie.
Dlaczego warto?
Plusów, dla których warto przeprowadzać Candidate Experience, jest wiele. Pierwszy z nich to poznanie opinii o naszych działaniach i możliwość ich korekty. Jeśli dowiemy się, jak wygląda nasz proces rekrutacyjny w oczach kandydatów, będziemy mogli poprawić komunikację, wysyłane informacje, samo spotkanie czy skrócić czas procesu, jeśli jest zbyt długi. Takie informacje przyczynią się do tego, iż zdecydowanie więcej kandydatów będzie aplikowało do naszej firmy, nasza marka będzie odbierana bardziej profesjonalnie, a przyjazny proces rekrutacyjny naszej firmy będzie polecany drogą pantoflową. Badanie satysfakcji z procesu rekrutacyjnego jest również bardzo tanie i proste. Nie musimy w te działania angażować agencji czy dodatkowych rekruterów. Candidate Experience to również szansa na wyprzedzenie konkurencji pod tym względem. Obecnie niewiele firm decyduje się na taki krok, dlatego, jeśli udoskonalimy proces rekrutacyny, kandydaci będą woleli aplikować do naszej firmy, gdyż będzie to łatwiejsze, szybsze i wygodniejsze od konkurencyjnych rekrutacji.
Czy i kiedy warto stosować Candidate Experience?
Odpowiedź na to pytanie jest jak najbardziej pozytywna. Stosowanie Candidate Experience nie niesie ze sobą żadnych minusów, a w razie niepowodzenia nic nie tracimy. Jeśli uda nam się pozyskać choćby kilka opinii odniesiemy już konkretny sukces i będziemy mogli zacząć działać. Przeprowadzanie procesu badania satysfakcji w procesie rekrutacyjnym nie wymaga nakładów finansowych oraz poświęcania dużej ilości czasu. Przeprowadzać go może zarówno mała firma, jak i duże marki. Stworzenie ankiety nie będzie problematyczne a rozesłanie jej po zakończonym procesie proste i szybkie. Warto skorzystać z takiej możliwości przy każdej okazji.