Zastanawiasz się, czy outsourcing jest rozwiązaniem również dla Twojej firmy? Poznaj 3 zalety outsourcingu – zobacz, co może zyskać Twoja firma, gdy zdecydujesz się na współpracę z zewnętrznym partnerem.
Spis treści
1. Niższe koszty – większe oszczędności dla firmy
Outsourcing najczęściej jest postrzegany jako sposób na zminimalizowanie kosztów prowadzenia działalności. Rzeczywiście, współpraca z zewnętrznym podmiotem jest dużo tańsza niż stworzenie miejsc pracy wewnątrz organizacji. Mowa tu jednak wyłącznie o tych stanowiskach, które nie są związane z głównym obszarem działalności firmy.
Ile można zaoszczędzić, korzystając z outsourcingu? Ostateczna kwota zależy od wielkości i struktury przedsiębiorstwa. Oszczędności można uzyskać na wielu obszarach – wskazać można choćby:
- zatrudnienie – firma nie musi zatrudniać specjalistów, oszczędza też na podnoszeniu kwalifikacji pracowników (nie opłaca szkoleń i kursów),
- przestrzeń – likwidacja określonych działów w firmie oznacza możliwość rezygnacji z części zajmowanych pomieszczeń,
- sprzęt i oprogramowanie – wyposażenie stanowisk pracy to także konkretne koszty, których można uniknąć.
W rezultacie oszczędności związane z wykorzystaniem outsourcingu mogą być bardzo wysokie. Koszt współpracy z zewnętrzną firmą może stanowić zaledwie kilka (kilkanaście) procent dotychczasowych wydatków.
2. Lepiej wykonane zadania
Outsourcing zakłada współpracę z firmą, której specjalizacją jest przekazywany jej obszar czy proces. To oznacza, że powierzone zewnętrznemu partnerowi zadania zostaną wykonane należycie – z najwyższą starannością, bez zwłoki. To kolejna zaleta tego modelu.
Jeżeli prowadzisz firmę, z pewnością wiesz, że w pierwszej kolejności pozyskujesz specjalistów z tego obszaru, który jest dla Ciebie kluczowy. W praktyce pozostałymi działami (np. księgowości, IT czy HR) mogą zajmować się osoby, które mają co prawda kierunkowe wykształcenie, ale też mniejsze doświadczenie. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, gdy zdecydujesz się na outsourcing procesów biznesowych w wybranym zakresie.
Lepiej wykonane zadania to także:
- dostęp do informacji, które mogą być kluczowe podczas podejmowania decyzji o dalszym kierunku rozwoju firmy,
- oszczędność czasu poświęcanego na zdobywanie informacji,
- możliwość pełnego skoncentrowania się na podstawowej działalności firmy, która jest źródłem dochodu.
3. Obniżenie ryzyka w zakresie księgowości
Jednym z częściej podlegających outsourcingowi obszarów w firmach jest księgowość. Właściciele przedsiębiorstw chętnie nawiązują współpracę z biurami rachunkowymi czy firmami oferującymi BPO (Business Process Outsourcing). Powód? Choćby brak specjalistycznej wiedzy i czasu na śledzenie zmian w przepisach podatkowych. Dodatkową zaletą płynącą z outsourcingu księgowości jest też zminimalizowanie ryzyka.
Specjaliści zatrudnieni m.in. w biurach rachunkowych są na bieżąco z przepisami, a w razie konieczności zawsze mogą zwrócić się o ich indywidualną interpretację. To ogranicza ryzyko wystąpienia kosztownych błędów w księgach rachunkowych.
Korzystanie z outsourcingu księgowego ma też dodatkowe korzyści. Głównym atutem jest możliwość odciążenia przedsiębiorcy – z urzędami będą kontaktować się pracownicy firmy, z którą podpiszesz umowę.