Transport to nieustannie rozwijająca się gałąź gospodarki. Każdego dnia na drogach publicznych można spotkać się z ogromną ilością pojazdów ciężarowych, których zadaniem jest bezpieczny i sprawny dowóz towaru do miejsca docelowego.
Wbrew temu co myśli większość osób, każdy rodzaj transportu odznacza się innymi wymogami dotyczącymi przewożonego asortymentu. Można wywnioskować to chociażby na podstawie różnorodności pojazdów z floty. Często obserwujemy na drogach pojazdy z naczepami odkrytymi, plandekami, cysterny czy nawet wywrotki. Ciekawą odmianą jest natomiast transport ładunków ponadnormatywnych. Istnieje szereg cech go określających, a sam typ przewozu zdecydowanie należy do grupy tych trudniejszych do zrealizowania.
Czym jest transport ponadnormatywny?
Zazwyczaj, transport gabarytowy może kojarzyć się z przewozem dużych maszyn budowlanych. Po części tak jest, choć nie tylko ich dotyczy ten rodzaj transportu. Okazuje się, że nieistotny jest typ przewożonego asortymentu, a bardziej jego gabaryty. Stąd też wywodzi się sama nazwa transportu ponadgabarytowego.
Przez wzgląd na specyfikę towaru, ustala się minimalne parametry dopuszczające do odbycia przewozu w ten sposób. Za transport ładunków ponadnormatywnych uznaje się sytuację, gdy:
- Masa całkowita pojazdu wraz z towarem przekracza 42 tony
- Długość pojazdu z naczepą większa od 16,5 metra
- Wysokość całkowita wyższa od 4 metrów
- Szerokość wychodząca poza 2,55 metra.
Wiele osób zastanawia się, czy skoro transport opierany jest wyłącznie na minimalnych dopuszczalnych parametrach, to czy istnieje swego rodzaju zakres maksymalny. Otóż, zależy to od firmy transportowej i przede wszystkim od maksymalnego rozmiaru naczepy, jaką dysponują. Przykładowo, istnieją naczepy sięgające długością nawet 120 metrów i mogące przewozić ładunki o niesamowitej wadze i gabarytach. Przykładem może być popularny przewóz łopaty turbiny wiatrowej, której wysokość pod kątem sięgała nawet 40 metrów.
Organizacja przewozu ponadgabarytowego – jak wygląda?
Nie ma co ukrywać, że transport ponadgabarytowy to często gwarancja sporej ilości pracy dla logistyków i spedytorów. Organizacja trasy i wszystkich potrzebnych zezwoleń jest niezwykle ważna, gdyż w razie pomyłki może doprowadzić do niemałych kosztów i zniszczeń. Zazwyczaj, pojazdy z ładunkami ponadnormatywnymi są puszczane wyłącznie przez autostrady i szerokie obwodnice. Kiedy nie ma konieczności, zdecydowanie nie zaleca się organizowania ich trasy przez centrum miasta. Wiąże się to z obecnością wielu estakad, wiaduktów czy linii energetycznych, mogących być przeszkodą dla przejeżdżającego zespołu pojazdów.
Jeśli mowa o zezwoleniach, są one potrzebne względem faktycznego charakteru przewozu i kraju, w jakim transport jest odbywany. W niektórych przypadkach konieczne jest nawet informowanie policji, której zadaniem będzie kierowanie ruchem. Przy szerokich pojazdach niezbędna jest natomiast obecność tzw. pilota, który jadąc przed samochodem ciężarowym będzie informował kierowców o nadjeżdżającym transporcie.