Czy wiesz, że według badań NordVPN (dostawcę wirtualnych sieci prywatnych) Polacy spędzają średnio 7 godzin i 4 minuty na tydzień w social mediach? W tym czasie przeglądają nowości pojawiające się na firmowych profilach na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Chcesz, by chociaż pół godziny tygodniowo przeznaczali na polubienie, skomentowanie lub udostępnienie Twoich postów firmowych? W takim razie przeczytaj artykuł. Dowiesz się z niego, co zrobić, zanim pierwszy stworzony przez Ciebie post ujrzy światło dzienne.
Spis treści
Media społecznościowe – jak ich sama nazwa wskazuje – to miejsca, gdzie ważna jest społeczność. Są przestrzenią toczących się dniami i nocami rozmów użytkowników. Social media Twojej firmy powinny więc skłaniać grupę docelową do udziału w dyskusji. Co zrobić, aby zyskać zaangażowanie odbiorców? Przede wszystkim – dokładnie ich poznać.
Prawdopodobnie w inny sposób zwracasz się do 5-letniego dziecka, w inny – do swojego przyjaciela, a w jeszcze inny – do babci. Każdą z tych osób zazwyczaj interesują inne rzeczy. Pociechę Twojego znajomego może zaciekawi reklama nowej, interaktywnej zabawki, a przyjaciela – koncert zespołu grającego alternatywną muzykę. Zanim więc stworzysz pierwszy post na Facebooka, Instagrama lub Twittera, a następnie klikniesz przycisk „opublikuj”, przyjrzyj się swoim odbiorcom. Nie wiedząc, do kogo kierujesz komunikaty publikowane w social mediach, będziesz mówić do nikogo. Twoje tworzone godzinami treści trafią w próżnię. Pozostaną monologiem, zamiast stać się rozmową, w którą zaangażuje się niejedna osoba.
Opisz swoich adresatów, zadając pytania
Możliwe, że intuicyjnie rozpoznajesz, kto należy do Twojej grupy docelowej i jakich treści oczekuje. Warto jednak opisać swoją społeczność dokładniej, niż ograniczając się na przykład do określenia typu: studenci, młodzi ojcowie lub nauczyciele. Tego rodzaju stwierdzenia mówią niewiele. Trudno więc na ich podstawie określić, jaki rodzaj treści będzie angażował najbardziej osoby opisane w tak ogólny sposób.
Dlatego do scharakteryzowania grupy docelowej przydadzą się poniższe pytania:
- Ile lat ma Twój odbiorca?
- Gdzie mieszka? W Polsce czy za granicą? W wielomilionowej metropolii? A może na wsi, w domu znajdującym się w otoczeniu pól?
- Jakie ma wykształcenie?
- Jaką pracę wykonuje na co dzień?
- Czy ma rodzinę?
- Co robi w wolnym czasie? Chętnie wychodzi na miasto ze znajomymi? A może częściej spędza czas w domu?
- Czym się interesuje? Polityką? Amerykańskimi autami? A może uwielbia gotować lub uprawiać warzywa w ogrodzie?
- Do czego dąży w życiu? Jakie ma marzenia?
Możliwe, że nie na każde pytanie będziesz w stanie odpowiedzieć. Nie szkodzi. Wystarczy chociaż kilka odpowiedzi, by lepiej określić, jakie treści zaangażują dla Twoich odbiorców. Czy będą to głównie komunikaty edukacyjne podane w lekkiej formie? A może treści, które mają inspirować do działania?
Gdzie jest Twój odbiorca?
Precyzyjne określenie grupy odbiorców to niezwykły klucz. Otworzy Ci drzwi nie tylko do świata komunikacji dopasowanej do adresatów. Po opisaniu swoich adresatów wskażesz też z większą odwagą, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy.
Istnieje wiele kanałów mediów społecznościowych – nie na każdym z nich przebywają adresaci komunikatów Twojej firmy. Poza tym trudno jest działać skutecznie na Facebooku, Instagramie, YouTubie, Twitterze, LinkedInie i TikToku za jednym razem. Dlatego wybierz ten kanał, na którym aktywnie funkcjonują Twoi odbiorcy.
Wybór właściwego miejsca w social mediach zależy nie tylko od grupy docelowej. Warto wziąć pod uwagę również specyfikę swojej branży. Firmy proponujące artykuły do wystroju wnętrz lub kolorowe kosmetyki będą dobrze wyglądały w wizualnym medium, jakim jest Instagram.
Wiesz już, kim są Twoi odbiorcy i gdzie się znajdują? W takim razie zastanów się teraz, dlaczego chcesz prowadzić kanał firmy w social mediach. Bez określenia celu motywacja do regularnego publikowania postów szybko odejdzie w niepamięć. Po sprecyzowaniu kierunku Twoje kroki na drodze rozwoju kanału w mediach społecznościowych staną się odważniejsze. Będziesz też wiedzieć, czy jesteś bliżej osiągnięcia celu i czy Twoja praca przynosi efekty. Twoim celem może być:
- zwiększenie rozpoznawalności marki,
- budowa grona fanów i ambasadorów firmy,
- stworzenie konkretnego wizerunku swojej marki,
- sprzedaż produktów,
- dotarcie z ofertą do klientów kupujących przez Internet.
Jeśli szukasz specjalistów, którzy pomogą Ci określić Twoją grupę docelową i cel działań w social mediach i działają w Lublinie, zajrzyj na stronę: https://www.ibif.pl/oferta/media-spolecznosciowe.
Trudno o to, by Twój entuzjazm związany z publikacją treści utrzymywał się na tym samym, wysokim poziomie przez cały czas. Tym bardziej, że tworzenie kolejnych wpisów może nabrać cech rutynowej czynności. Dlatego opisz odbiorców i wskaż cel działań. Będzie to Twój kompas – dzięki niemu nie zgubisz się na drodze do jak największej rozpoznawalności marki wśród użytkowników.