Marketing automation to wszelkie narzędzia i czynności, które mają na celu zautomatyzowanie i poprawienie dotychczasowych działań marketingowych. Korzystają z tego mniejsze, jak i większe firmy, ponieważ w ten sposób można zyskać dużą przewagę nad konkurencją i nawiązać bliższą więź z klientami. Odpowiednio przeprowadzone działania doprowadzą do wzrostu sprzedaży i rozpoznawalności marki oraz pozyskania szerokiego grona zadowolonych klientów.
Spis treści
Marketing automation – jakie efekty można uzyskać?
Fachowo poprowadzony marketing automation umożliwia uzyskanie następujących efektów:
- analizowanie działań internautów w stosunku do konkretnych wskaźników,
- precyzyjne wyselekcjonowanie optymalnej grupy docelowej,
- spersonalizowanie ofert i treści komunikacyjnych – zgodnie z zainteresowaniami potencjalnych klientów, tak aby przypadkiem ich nie odstraszyć,
- powiązanie ze sobą rozmaitych komunikatów sprzedażowych,
- zautomatyzowanie i usprawnienie e-mail marketingu.
Mniej doświadczone osoby mogą mieć z tym spore problemy, dlatego niekiedy nie obejdzie się bez fachowego wsparcia ze strony pracowników agencji interaktywnych lub marketingowych. Takie działania powinny być poprzedzone analizą działań konkurencji, własnych potrzeb i aktualnych możliwości rynkowych. Tylko w ten sposób da się realnie ocenić to, czy podjęte czynności będą w stu procentach opłacalne.
Marketing automation – jak się za to zabrać?
Marketing automation kryje w sobie wiele tajemnic, ale za poszczególne działania związane z automatyzacją marketingu należy się zabierać bez nadmiernego pośpiechu. Wszelkie nowości i nowinki technologiczne muszą być wprowadzane cierpliwie i rozsądnie. Warto je najpierw skrupulatnie przetestować i nie rzucać się z innowacyjnymi pomysłami na “głęboką wodę”. Stworzenie idealnego pakietu działań automatyzujących wymaga czasu i sporej wiedzy.
Automatyzacja marketingu – co zautomatyzować na samym początku?
Nie każdy wie, jak konkretnie ma przebiegać profesjonalna automatyzacja marketingu, dlatego warto się zastanowić nad tym, co zautomatyzować na samym początku. W tej grupie powinny się znaleźć następujące elementy:
- pozyskiwanie leadów – dzięki temu buduje się grupę zadowolonych odbiorców i szeroką bazę potencjalnych klientów,
- newsletter – indywidualne przygotowywanie e-mail marketingu może być żmudne i czasochłonne, a co istotniejsze nie wszyscy odczytają takie wiadomości. Co za tym idzie warto postawić na automatyzację, tak aby regularnie (i w racjonalnych ilościach) wysyłać klientom ciekawe i istotne z ich punktu widzenia artykuły. Pozwoli to też na sprawdzenie ile maili zostało otwartych, a ile odrzuconych,
- działania promocyjne w social mediach – możliwość wyświetlania postów sponsorowanych na portalach społecznościowych.
Tak wykonana automatyzacja marketingu na pewno zakończy się pożądanym sukcesem, a firma zdoła się znacząco rozwinąć. Kluczowe jest jednak to, aby na każdym etapie dbać o swoich klientów, personalizować wiadomości i pracować nad przypisaniem odbiorców do konkretnej grupy docelowej.