Influencer marketing to jeden z najciekawszych sposobów promocji i reklamy internetowej, który zyskuje stale na popularności. Płatne polecanie produktów przez osoby znane i liderów w branży niesie ze sobą wiele plusów, które warto wykorzystać. Trend ten jest szczególnie widoczny na zachodzie czy w USA gdzie celebryci otrzymują setki tysięcy dolarów za polecenie kremu, czy konkretnego modelu samochodu. W Polsce influencer marketing nie jest jeszcze tak rozwinięty, ale wiele osób proponuje płatne rekomendowane produktów, mając kilku-kilkunasto tysięczną widownię np. na kanale społecznościowym czy YouTube. Czym zatem jest influencer marketing? Kim są influencerzy? Jak w praktyce wygląda influencer marketing? Dlaczego warto reklamować się w ten sposób? Poniżej prezentujemy odpowiedzi na te pytania oraz przydatne wskazówki na temat influencer marketingu.
Spis treści
Czym jest influencer marketing?
Influencer marketing to płatne rekomendowanie i polecanie produktów przez influencerów, czyli osoby znane w danej branży. Liderzy na swoich blogach lub kanałach w mediach społecznościowych tworzące tematyczne treści po otrzymaniu od nas zlecenia i zapłaty tworzą materiał o naszym produkcie i przedstawiają go w pozytywnym świetle. Zachęcenie odbiorców do korzystania z naszego sklepu czy usługi jest bardzo korzystne z wielu względów. Reklama taka jest również prosta do przeprowadzenia. W internecie istnieje wiele portali, które łączą influencerów z wydawcami chcącymi się zareklamować. Wybór jest bardzo duży i bez problemu odnajdziemy wiele opcji w każdej branży. Koszt promocji u influencerów z kilkuset osobową widownią to kilka — kilkanaście złotych. W cenie poniżej 100 zł powinniśmy również dotrzeć do kilkunastotysięcznej widowni przez osoby nieco bardziej znane i rozpoznawalne w sieci. Materiał tworzony przez influencera nie ma typowej formy reklamowej, a jedynie prezentuje on w jego trakcie nasz produkt w pozytywnym świetle. Wpływa to znacząco na efekt takich działań i ich skuteczność. Obecnie z tego sposobu korzystają zarówno globalne marki czy firmy i osoby prywatne. Influencer marketing możemy wdrażać samodzielnie lub zlecić jego wykonanie agencji marketingowej. Jest to bez znaczenia, gdyż efekty są równie dobre, niezależnie od tego, kto zleci płatną promocję influencerom.
Kim są influencerzy?
Influencerzy są osobami, które posiadają swój kanał w mediach społecznościowych lub bloga i prowadzą go mając licznych odbiorców. Im większa widownia i im bardziej znana osób, tym cena za reklamę u influencera jest wyższa. Osoby takie zajmują się tą pracą dodatkowo lub traktują ją jako swoje główne źródło utrzymania. Wiele osób prowadzi kilka kanałów lub jest tak rozpoznawalnych że zarabia na tyle dużo pieniędzy, aby móc się utrzymać z płatnego polecania produktów. Sytuacja ta dotyczy jedynie najlepszych i najbardziej znanych osób w danych kategoriach. Influencerem może zostać praktycznie każda osoba, która posiada pewne grono odbiorców. Wiele portali łączących influencerów z wydawcami stawia wymagania na poziomie 500 – 1000 fanów i dobrego jakościowo contentu. Warunki te nie są trudne do spełnienia, jeśli prowadzimy ciekawy fanpage.
Jak w praktyce wygląda influencer marketing?
Influencer marketing w praktyce jest bardzo prostym i skutecznym sposobem reklamowania się. Pierwszym krokiem jest udanie się na specjalny portal, który łączy reklamodawców z influencerami i zarejestrowanie się tam. Są one darmowe i umożliwiają dostęp do wielu ofert. Po założeniu konta będziemy mogli wybierać spośród wielu influencerów z różnym gronem fanów w różnych branżach na różnych portalach oferujących indywidualne ceny. Gdy wybierzemy już konkretną ofertę, zlecamy influencerowi przygotowanie materiału promocyjnego oraz opłacamy zlecenie. W najbliższym czasie influencer na swoim kanale społecznościowych lub blogu publikuje materiał, w którym przedstawi nasz produkt, lub markę w pozytywnym świetle i zachęci do korzystania z naszych usług. Według ustaleń materiał taki musi pozostać np. na stronie np. przez 30 dni lub na stałe.
Dlaczego warto reklamować się w ten sposób?
Reklamowanie się poprzez intfeluencer makreting ma bardzo wiele plusów, z których warto skorzystać. Pierwszy z nich to możliwość dotarcia do bardzo dużego grona odbiorców. Wybierając kilku influencerów i zlecając im stworzenie płatnego materiału, możemy w krótkim czasie zaprezentować się bardzo dużej liczbie osób, co nie jest łatwym zadaniem. Jednym z największych plusów jest również targetowanie odbiorców, czyli określanie grupy docelowej. Wybierając odpowiedniego influencera który działa w konkretnej branży mamy pewność, że nasz budżet reklamowy jest wydawany efektywnie, a my nie tracimy swoich pieniędzy na reklamę szminki wśród mężczyzn. Reklama poprzez influencer marketing jest również skuteczna. Dzieje się tak za sprawą nienachalnej formy. Influencer naturalnie prezentuje i rekomenduje nasz produkt, dzięki czemu odbiorcy nie mają wrażenia, że jest to otwarta reklama tak jak np. w tv czy radiu. Bardzo ważnym czynnikiem jest również relacja fan — idol. Jeśli nasz produkt wśród odbiorców prezentuje osoba znana, lubiana i ceniona wiele osób skorzysta z jej zdania i rekomendacji. Będzie przekładało się to na wzrost sprzedaży, budowanie pozytywnego wizerunku marki, a także nawiązywania relacji z klientem. Nawet jeśli dana osoba nie zakupi naszego produktu od razu to w przyszłości mając do wyboru kilka, zdecyduje się na ten, który kiedyś polecał np. ulubiony gracz.
Do plusów influencer marketingu zaliczać również można stronę finansową. Jest to ważny czynnik, który decyduje o opłacalności współpracy i kampanii reklamowej. Dzięki niskim kosztom możemy reklamować się, nie posiadając dużego budżetu reklamowego. Będzie to szczególnie przydatne, gdy jesteśmy osobami prywatnymi lub dopiero rozpoczynamy budowanie marki. Koszt wyemitowania reklamy w przeliczeniu na jedną osobę również jest atrakcyjny i konkurencyjny a w zestawieniu z targetowaniem suma ta jest wydawana efektywnie.